Initiatiefnemers
Initiatiefnemers

Pokon

CultuurStekkie startte met een zaadje, en werd een bijzondere samenwerking tussen bedrijfsleven, de culturele sector, overheid en publiek. Nicolette Aschermann, cultureel aanjager, heeft in april 2013 Pokon als potentiële cultuursponsor benaderd. Omdat Pokon dé expert is op het gebied van groeien en bloeien, dus waarom ook niet voor jong cultureel talent? Al snel kwam Orkater/De Nieuwkomers ter sprake als een schoolvoorbeeld van het stimuleren van nieuwe talenten. Het is dan ook niet vreemd dat Marc van Warmerdam, directeur van Orkater, vanaf het eerste uur bij dit initiatief is betrokken als adviseur.

Tijdens het traject is het plan ontstaan om een gezamenlijk project op te starten. Dat is CultuurStekkie geworden; een lijn speciale producten die aan een breed publiek zonder winstoogmerk worden verkocht om zo geld te genereren voor de culturele sector.

Voor Pokon is het waardevol om op een sympathieke manier mensen te activeren met plantjes aan de slag te gaan; voor de culturele sector is het essentieel om nieuw talent te laten groeien en bloeien, en het publiek krijgt middels het product sowieso waar voor haar geld, cultuurliefhebber of niet.

Initiatiefnemer Ben Scheer van Pokon: “In tijden van een terugtredende overheid wordt er een groter beroep gedaan op bedrijven, gezelschappen en het publiek. Onze instelling is dat je met vernieuwend denken en samenwerking meer bereikt. Dat is ook het idee achter CultuurStekkie. In ons geval doen we dat door samen met de culturele sector de opbrengsten van iets wat groeit en bloeit, CultuurStekkie, te benutten voor de groei en bloei van jonge talenten. We hopen hiermee andere sectoren te inspireren om op een positieve manier bij te dragen aan de toekomst.”

Het Fonds Podiumkunsten

De opbrengst wordt door Pokon geschonken aan het Fonds Podiumkunsten, die binnen haar structuur zorgdraagt voor de geoormerkte verdeling van het geld. Het is essentieel om voor het beoordelen van nieuw talent samen te werken met een instantie die de kennis en kunde bezit om dit op een onderbouwde manier te doen. In Henriette Post, directeur Fonds Podiumkunsten, werd de ideale partner gevonden.

Henriette Post: "Dat een commercieel bedrijf als Pokon ervan overtuigd is dat het grote publiek nieuwe talentvolle podiumkunstenaars een warm hart toedraagt, stemt bijzonder vrolijk. Het Fonds Podiumkunsten vervult daarom enthousiast de rol van koppelaar om van dit initiatief een succes te maken”.

De betrokkenen hopen dat CultuurStekkie een opmaat wordt naar een meer structurele particuliere geldstroom richting het Fonds. Het Fonds Podiumkunsten roept met het gedoneerde geld een prijs in het leven (CultuurStekkie) waarmee een getalenteerde (theater)maker een succesvolle voorstelling onder de aandacht van een groter publiek kan brengen. Alle partners hopen met dit bijzondere initiatief nieuwe talenten de kans te geven die ze verdienen en andere bedrijven te stimuleren om op een vergelijkbare manier een steentje bij te dragen aan de maatschappij.

Comité van aanbeveling

  • Melle Daamen, directeur Stadsschouwburg Amsterdam
  • Jeroen Smit, Hoogleraar journalistiek & bedrijfseconoom
  • Jeffrey Meulman, directeur Theaterfestival
  • Sophie Hilbrandt, presentatrice

Ambassadeurs:

  • Jeroen Krabbé
  • Anna Drijver
  • Liz Snoijink
  • Marcel Musters
  • Hadewych Minis
  • Reinout Scholten van Aschat
  • Annet Malherbe